Bra för hjärtat

August 19, 2005

Nyligen genomförda studier visar att vin i måttliga mängder kan förebygga hjärtrelaterade sjukdomar tack vare dess aromatiska föreningar och karbolsyran i vinet.

Sambandet mellan vin och hälsa diskuteras sedan några år tillbaka livligt. Enligt Fundationen för vinforskning (FIVIN) kan en måttlig konsumtion av vin visa sig gynnsamt beroende på personen ifråga.

Sedan 1990 har ett antal studier visat att individer med en måttlig konsumtion av vin uppvisar en lägre utbredning av hjärt- och kärlsjukdomar. Vanligtivs låter resultaten förstå att en måttlig konsumtion minskar risken att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar med 30-40 %.

Vetenskapsmännen har föreslagit en mängd mekanismer för att förklara vinets positiva effekter. Bland annat har det sagts att vinet medför:

  • En ökning av kolestorol HDL (bra kolestorol). Dessa proteiner med hög täthet deltar aktivt i utrensningen av överflödigt kolestorol i organismen.
  • En minskning av kolestorol LDL (dåligt kolestorol) som lätt fastnar längs med blodkärlen och kan medföra åderförkalkning och ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.
  • En minskning av de mekanismer som är inblandade i koagulering och samlandet av blodplättar. Blodplättar är de celler som under vissa förutsättningar kan bilda koagulerat (levrat) blod som kan leda till tilltäppning av små blodkärl.

Vinets utmärkande drag

Vinets effekter på hälsan beror på dess aromatiska föreningar och på karbolsyran i vinet. Vad gäller hjärt-och kärlsjukdomar visar merparten studier på en gynnansam effekt av vinet.Utöver vinets effekt på hjärt- och kärlsjukdomar har forskarna studerat effekten av en måttlig konsumtion på dödligheten överlag (alla dödsorsaker tillsammans). Resultaten av flertalet studier visar att relationen mellan vinskonsumtion och dödlighet uppvisar en J-kurva.

När vi talar om cerebrovaskulära sjukdomar som omfattar blodproppar i hjärnan och hjärnblödning, visar studierna att risken för cerebrovaskulära sjukdomar minskar med en vinkonsumtion som varierar mellan 1-2 glas till 4-5 glas vin om dagen.

Det existerar med andra ord ett flertal tekniska och epidemiska studier som manifesterar fördelarna med en måttlig konsumtion av vin.